Test

torsdag 31 augusti 2017

Gemensam läsning i årskurs 6

För 17 år sedan kom boken Den osynliga flickan av Deborah Ellis ut. Boken bygger på historier som Deborah Ellis fick höra av flickor och kvinnor i flyktingläger i Pakistan och Ryssland år 1999. Ellis tillbringade tre månader i dessa flyktingläger. Barnen och kvinnorna hon pratade med hade flytt undan talibanregimen i Afghanistan och varit med om hemska upplevelser.

Under talibanregimen förbjöds flickor att utbilda sig och kvinnor fick inte längre arbeta. Det var bara tillåtet att lämna hemmet i sällskap av en manlig släkting. I många familjer hade dock männen dödats eller fängslats. För att försörja familjen började många flickor i hemlighet klä ut sig till pojkar. De klippte håret kort och blev så kallade tepojkar. Genom att sälja saker på marknader, bland annat te, kunde flickorna rädda familjen från svält. Att försörja familjen på detta sätt var livsfarligt och att bli avslöjad skulle innebära döden för dessa flickor.

I Den osynliga flickan får vi följa Parvana som bestämmer sig för att klä ut sig till pojke när pappan fängslas av talibanerna. Det är en gripande berättelse om överlevnad, mod och att i allt elände inte tappa tron på framtiden.

Idag har boken introducerats för sexorna på skolan och de kommer att läsa den några veckor framåt. Med utgångspunkt i en handledning kommer vi att arbeta med frågor som berör historiska, geografiska och samhällsorienterande ämnen. Boken lämpar sig utmärkt för detta, men är också bra underlag för mer personliga reflektioner och funderingar.